14 d’abr. 2018

Una marca comuna internacional pels vins catalans





-"El nostre sector ha de seguir apostant per la qualitat i fomentar la marca conjunta dels nostres vins per seguir sent competitius internacionalment"-.
 Aquestes són paraules que va pronunciar ara fa ja gairebé un any en Valentí Roqueta, president de l'Associació Vinícola Catalana dins l'assemblea anual de l'entitat que va tenir lloc al nou celler Les Vinyes del Convent a la població d'Horta de Sant Joan (Terra Alta).

Per fi es manifesta la idea de fomentar una marca conjunta dels vins catalans a l'hora de donar-se a conèixer a l'exterior. Aquesta era una idea, que fa anys que en rodava pel cap i que en diferents moments havia comentat en diferents converses amb persones del sector, cellerers, enòlegs... ja sé que no és gens original i vull pensar que més d'un també l'havia pensat però fins ara no havia sortit a la llum de la mà de cap institució/entitat que la pugui tirar endavant.

Catalunya és un país de vins, millor dit i sense ser pedant de grans vins; això és ara com ara una realitat reconeguda arreu del món. Molt bé ja tenim una part de la feina feta, ens reconeixen i diuen que som bons, perfecta. Ara toca donar una pas més endavant.

Allò que sempre s'ha dit, "la unió fa la força" s'ha d'aplicar en aquest cas pel bé de tots. Hem de ser capaços de poder articular un discurs on tot el sector se senti còmode, que sigui clar, competitiu, concís i sobretot atractiu per a poder "convèncer" al destinatari final que ja pot ser un majorista de vendes, un petit distribuïdor que treballa amb grans establiments de restauració, a l'àmbit del turisme/enoturisme o al consumidor final.


I per començar ja va sent hora que arreu del món quan sentin parlar d'un vi català sàpiguen situar-ho al mapa. L'actual moment polític ens ha ajudat bastant a l'hora de posicionar Catalunya al món. Estic convençut que si aquest acaba amb la creació d'una nova república catalana en l'àmbit europeu, el potencial d'una marca potent vitivinícola catalana amb la qualitat dels seus vins, la tradició i el paisatge entre altres aspectes és un "pack" molt atractiu.

En realitat i gràcies a la feina feta per moltes persones i estaments, en els darrers anys hem aconseguit, i deixeu que m'inclogui, que el vi català hagi augmentat en vendes de forma important. La tendència alcista al nostre territori i a l'exterior és clara. Penso que aquesta "lluita" s'està guanyant a còpia de petits granets que centenars de persones vinculades en el sector, ja siguin les escoles d'enologia i les noves fornades d'enòlegs, els nous sommeliers que en els darrers temps hem lluitat per fer conèixer els vins, viticultors, els cellerers, les institucions, entitats, prescriptors i d'altres que segur que em deixo... ens hem cregut el potencial dels productes que fem, ens estimem el territori d'on surten i al cap i a la fi hi apostem convençuts.

Per tot això i recollint les paraules d'En Valentí Roqueta com a portaveu de l'Associació Vinícola Catalana crec que ha arribat l'hora de crear aquesta marca comuna que ens identifiqui d'una forma clara i ràpida.

Com ja he dit abans, els vins que es fan a Catalunya són de gran qualitat. 
Tenim darrere nostra una història de centenars d'anys de tradició vitivinícola que tothom ha de conèixer, dels Ibers passant pels fenicis i romans i mantenint-se en totes les èpoques viscudes al llarg dels temps. Perquè tenim varietats autòctones/tradicionals amb gran potencial que ens fa singulars de la mateixa manera que els terrers i paisatges on s'arrelen aquestes... Per tot això i segurament molt més, cal deixar clar qui som.

Proposo que per mostrar-nos i deixar clar qui i que som, s'ha de reflectir a les etiquetes, a l'imatge corporativa en fires i publicitat en general. Amb un impacte visual senzill i concís. Per resumir-ho, anem a "vendre" vi català, que és de qualitat, que prové d'un territori on el seu conreu és tradicional i en el que allò que anomenem la cultura del vi és present dia a dia. Aquestes crec, han de ser les idees base.