8 de gen. 2015

Josep Sucarrats.




::Que és per a tu el vi?

No és només una beguda. Per a mi el vi és la terra i les persones que el fan, però amb el que més l'identifico és amb el menjar i la gent amb qui el comparteixo. Quan encertem un vi en un àpat o en qualsevol trobada d'amics, el vi passa a formar part del bon record.

::De quina manera et vas començar a interessar pel món del vi?

Vaig néixer en un celler. La meva família ha conreat vinyes des de fa segles. Sempre he vist la verema, he vist fer vi i he vist beure vi. De tota manera, no va ser fins entrats els 20 anys que vaig descobrir que el vi com a bona companyia a la taula.

::El moment més curiós viscut a l’entorn del món del vi...

Recordo, és clar, quan era petit i amb els meus germans aixafàvem el raïm amb els peus. Ara aquest procés ja està mecanitzat.

::Quina és la teva/es DO catalana preferida?

Quines ganes de comprometre'm! Jo he nascut a la DO Penedès, i estic enamorat de molts dels seus paisatges i dels nous vins que hi fan els petits cellers, més arrelats al territori, més singulars. També m'agraden uns quants cellers de la Terra Alta (que no ho tenen fàcil), l'actitud (i els resultats) de la DO Montsant i l'exemple de recuperació d'un territori vinícola que ha suposat la DO Pla de Bages.

::Ets de mono varietals o de cupatges?

Cal triar això? No m'hi guio mai. És cert que un mono varietal d'una varietat que no conegui em resulta molt curiós, però mai no em negaria a cupatges que donen resultats imprevistos.

::Quina és la teva varietat preferida?

Aquí seré clar i català: la garnatxa blanca, la que més reivindico i més em sorprèn positivament darrerament. M'hi sento identificat, segurament perquè pertany als paisatges que estimo.

::A l’hora d’escollir un vi t’interessa saber si és de producció ecològica?

No determina la meva elecció, però valoro el que suposa aquest factor.

::Per cert, creus que el món vi és tancat?

Si més no, a vegades ha estat una mica críptic. Ha parlat amb un llenguatge només compartit per connaisseurs, cosa que l'ha allunyat del gran públic, que s'ha sentit cohibit i aclaparat. I, si bé es fantàstic saber-ne molt, en el fons, el vi també és per gaudir-lo desacomplexadament.

::Un vi, una cançó i la imatge que et ve al cap (paisatge, objecte, etc...).

Una garnatxa blanca del Llenguadoc, assegut en una terrassa del port de Sète, un capvespre d'estiu, mentre sona "Le vin", de Georges Brassens.